TopTips

Ben je op zoek naar informatie over gezondheid en sport? Bekijk dan hier onze verschillende artikelen!!

Voordelen en gezondheidsrisico’s van bananen

Bananen zijn een van de meest geconsumeerde vruchten ter wereld om een goede reden. Het eten ervan kan de bloeddruk helpen verlagen en de kans op kanker en astma verkleinen.

Tegenwoordig worden bananen gekweekt in minstens 107 landen en staan ze op de vierde plaats in de wereld van voedselgewassen in geldwaarde. Amerikanen consumeren meer bananen dan appels en sinaasappels bij elkaar.

Met de wereld die zoveel bananen consumeert, is het niet verrassend dat mensen de vraag stellen: zijn bananen goed voor jou?

Dit artikel gaat in op de potentiële gezondheidsvoordelen van bananen, zoals het verbeteren van de gezondheid van het hart en het bevorderen van regelmaat. Het onderzoekt ook de mogelijke gezondheidsrisico’s die eraan verbonden zijn.

Snelle feiten over bananen

Bloeddruk

Het handhaven van een lage natriuminname is essentieel voor het verlagen van de bloeddruk, maar het verhogen van de kaliuminname kan net zo belangrijk zijn vanwege de vaatverwijdende effecten. Volgens de National Health and Nutrition Examination Survey voldoet minder dan 2% van de Amerikaanse volwassenen aan de dagelijkse 4700 mg-aanbeveling. 3

Ook van belang is dat een hoge kaliuminname gepaard gaat met een 20% verminderd risico op doodgaan van alle oorzaken.3

Bloeddruk
Astma

Een studie uitgevoerd door het Imperial College of London bleek dat kinderen die slechts één banaan per dag aten een 34% minder kans hadden om astma te ontwikkelen.

Astma
Hart Gezondheid

Het vezel-, kalium-, vitamine C- en B6-gehalte in bananen ondersteunen allemaal de gezondheid van het hart. Een stijging van de kaliuminname samen met een afname van de natriuminname is de belangrijkste verandering in het voedingspatroon die een persoon kan maken om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen, aldus Mark Houston, MD, MS, associate clinical professor of medicine aan de Vanderbilt Medical School en directeur van het Hypertension Institute in St Thomas Hospital in Tennessee.

In één onderzoek hadden degenen die 4069 mg kalium per dag consumeerden een 49% lager risico op overlijden door ischemische hartziekte vergeleken met degenen die minder kalium consumeerden (ongeveer 1000 mg per dag).

Hoge inname van kalium gaat ook gepaard met een verminderd risico op beroerte, bescherming tegen verlies van spiermassa, behoud van botmineraaldichtheid en vermindering van de vorming van nierstenen.

Hart Gezondheid
Kanker

Het consumeren van bananen, sinaasappels en sinaasappelsap in de eerste twee levensjaren kan het risico op kinderleukemie verminderen. Als een goede bron van vitamine C kunnen bananen helpen bij het bestrijden van de vorming van vrije radicalen waarvan bekend is dat ze kanker veroorzaken. Hoge vezelopnames van fruit en groenten zoals bananen worden geassocieerd met een verlaagd risico op colorectale kanker.

Kanker
Suikerziekte

Studies hebben aangetoond dat diabetici type 1 die vezelrijke diëten gebruiken, lagere bloedglucosewaarden hebben en diabetes type 2 mogelijk een betere bloedsuikerspiegel, lipiden en insulinespiegels hebben. Eén middelgrote banaan levert ongeveer 3 gram vezels.

De voedingsrichtlijnen voor Amerikanen adviseren 21-25 g / dag voor vrouwen en 30-38 g / dag voor mannen.

Suikerziekte
Spijsvertering Gezondheid

Zachte voedingsmiddelen zoals appelmoes en bananen worden aanbevolen voor de behandeling van diarree. Ze maken deel uit van een aanpak die bekend staat als het BRAT-dieet; dit staat voor bananen, rijst, appelmoes en toast.

Elektrolyten zoals kalium gaan in grote hoeveelheden verloren tijdens perioden van diarree en kunnen ervoor zorgen dat de getroffenen zich zwak voelen. Bananen kunnen deze verloren voedingsstoffen vervangen.

Bananen kunnen ook helpen om de regelmaat te bevorderen en kaliumwinkels aan te vullen.

Spijsvertering Gezondheid
Geheugen behouden en humeur stimuleren

Bananen bevatten ook tryptofaan, een aminozuur waarvan de studies suggereren dat het een rol speelt bij het bewaren van het geheugen en het stimuleren van je gemoedstoestand.

Geheugen behouden en humeur stimuleren

Kalium

Bananen zijn rijk aan een mineraal dat kalium wordt genoemd. Dit mineraal is belangrijk omdat het helpt het vochtgehalte in het lichaam te handhaven en de beweging van voedingsstoffen en afvalproducten in en uit cellen regelt.

Kalium helpt ook spieren samen te trekken en zenuwcellen te laten reageren. Het houdt het hart regelmatig kloppend en kan het effect van natrium op de bloeddruk verminderen.

Kalium kan het risico verkleinen dat nierstenen zich vormen naarmate mensen ouder worden. Op hun beurt zorgen gezonde nieren ervoor dat de juiste hoeveelheid kalium in het lichaam wordt gehouden.

Een middelgrote banaan bevat 422 milligram kalium. Het is het beste om kalium uit voedingsbronnen zoals bananen te halen. Anders zijn er kaliumsupplementen verkrijgbaar om online te kopen.

Voedingsprofiel

Een portie banaan wordt geacht ongeveer 126 gram te zijn. Een portie banaan bevat 110 calorieën, 30 gram koolhydraten en 1 gram eiwit. Bananen zijn van nature vrij van vet, cholesterol en natrium.2

Bananen bieden een verscheidenheid aan vitamines en mineralen:

     Vitamine B6 – 0,5 mg
     Mangaan – 0,3 mg
     Vitamine C – 9 mg
     Kalium – 450 mg
     Dieetvezels – 3g
     Eiwit – 1 g
     Magnesium – 34 mg
     Foliumzuur – 25,0 mcg
     Riboflavine – 0,1 mg
     Niacine – 0,8 mg
     Vitamine A – 81 IE
     IJzer – 0,3 mg

De aanbevolen inname van kalium voor volwassenen is 4.700 milligram per dag.

Bananen in het dieet

Verse bananen zijn het hele jaar door verkrijgbaar. In tegenstelling tot ander fruit, vertraagt ​​het rijpingsproces van bananen niet nadat ze zijn geplukt. Bananen moeten op kamertemperatuur worden bewaard.

Hoe warmer de temperatuur, hoe sneller bananen rijpen. Echter, om de rijping te vertragen, moeten bananen gekoeld bewaard worden. De buitenste schil van de banaan zal donkerder worden maar de banaan zelf blijft langer intact.

Om sneller rijpen te bevorderen, plaatst u de banaan in een bruine papieren zak op kamertemperatuur.1

In 2008 raadde een populair dieet, bekend als het ochtendbananendieet, aan om ’s ochtends een banaan te eten, water te drinken, een normale lunch te nuttigen en voor 20.00 uur te eten.

Voeg een plakjes banaan toe aan je ontbijtgranen of havermout voor een voedzamer ontbijt.

Net als appelmoes, kunnen rijpe geprakte bananen worden gebruikt in gebakken goederen om olie of boter te vervangen. Geprakte bananen geven een vochtige, van nature zoete smaak aan muffins, koekjes en cakes.

Pel en bevries bananen voor een geweldige aanvulling op elke smoothie.

Voeg plakjes banaan toe aan je ontbijtgranen of havermout of neem een ​​banaan mee op weg naar je werk of school voor een gezonde, draagbare snack.

Risico’s

Bètablokkers, een type medicatie dat het vaakst wordt voorgeschreven voor hartaandoeningen, kunnen ervoor zorgen dat het kaliumgehalte in het bloed stijgt. Hoogwaardige kaliumvoedingsmiddelen zoals bananen moeten met mate worden geconsumeerd wanneer u bètablokkers gebruikt.

Het consumeren van te veel kalium kan schadelijk zijn voor diegenen wiens nieren niet volledig functioneel zijn. Als uw nieren niet in staat zijn overtollig kalium uit het bloed te verwijderen, kan dit dodelijk zijn.

Dr. Peter S. Gelfand, die Interne Geneeskunde in New York Long Beach praktiseert, zegt:

    “Bepaalde medicijnen die worden gebruikt voor hartaandoeningen en hypertensie hebben de potentie om de kaliumspiegel te verhogen, bijvoorbeeld bepaalde bètablokkers zoals Labetalol, medicijnen die werken door de werking van het hormoon aldosteron te blokkeren, zoals Lisinopril en Losartan, en bepaalde diuretica zoals Spironolactone en Eplerenone Dit is slechts een gedeeltelijke lijst en u dient uw arts te raadplegen als de kaliumspiegels een probleem worden. “

Sommige mensen hebben mogelijk een allergie voor bananen. Als iemand met een bananenallergie een banaan eet, kunnen ze symptomen in de mond en keel ervaren zoals jeuk, netelroos, zwelling en piepende ademhaling.

Bananen kunnen bij sommige mensen migraine veroorzaken. Mensen die vaak migraine-hoofdpijn ervaren, worden geadviseerd om dagelijks niet meer dan een halve banaan te eten.

Bananen bevatten ook veel vezels. Het eten van te veel vezels kan leiden tot een opgeblazen gevoel, gas en maagkrampen.

A.U.B Delen als u dit artikel leuk vond.

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

*

code

© 2019 TopTips

Thema door Anders Norén

Meer Goede Tips
Iedereen eet tegenwoordig avocado's. Van zeldzaam exotisch fruit tot een…
Translate »