Hernia / Hoe Ga Je Er Mee Om

Wat is hernia

De meesten onder ons weten reeds wat een hernia is , zeker als je er zelf mee zit geplaagd.Het veroorzaakt hevige pijn die we zeker niet willen ervaren. Meestal komt een hernia voor in de onderrug tussen de ( L4 en L5 ) ruggenwervel.

Een hernia ontstaat doordat de vezelachtige ringen die een tussenwervelschijf (discus) omgeven, volledig scheuren of breken. Hierdoor komt de zachte, geleiachtige kern van de discus naar buiten en ontstaat een uitstulping (hernia).

Welke zijn de symptomen?

Meestal geeft een hernia geen klachten en wordt de uitstulping vaak per toeval ontdekt.

Soms krijg je rugklachten. Typisch voor deze klachten is dat de pijn verergert bij het niezen, hoesten of persen. Als er rugklachten ontstaan, blijven de symptomen meestal beperkt tot pijn, tintelingen of gevoelloosheid in de lies, het been of de voet aan de getroffen kant.

Andere mogelijke symptomen

  • Als de uitstulping op de linker- of rechterzenuwwortel van de lage rug drukt

    • Meestal blijven de symptomen beperkt tot pijn, tintelingen of gevoelloosheid in de lies, het been of de voet aan de getroffen kant.

    • Soms ontstaan krampen en spierzwakte.

    • In sommige ernstige gevallen kan verlamming van het been optreden.

  • Als de hernia op de volledige zenuwbundel drukt

    • Gevoelsstoornissen in het zitvlak, de heupen en/of dijen.

    • Erectiestoornissen.

    • Incontinentie voor urine of stoelgang.

    • Verlamming aan beide benen.

    In deze ernstige gevallen moet je zo snel mogelijk een arts raadplegen.

De behandeling van een hernia

Vroeg begonnen is half gewonnen. Hoewel een hernia niet altijd kan worden voorkomen, bewijst een preventieve discushernia-behandeling in vele gevallen haar nut.

Preventieve en helende oefeningen

Verschillende rugklachten, waaronder rugpijn, kunnen worden afgewend door een efficiënte training van de rug- en buikspieren. Wanneer deze spieren afdoende zijn getraind, vormen ze een sterk korset dat voorkomt dat de patiënt last krijgt van deze discusaandoening. Wanneer er na 6 weken oefentherapie of kinesitherapie geen resultaat is, wordt in vele gevallen een rugoperatie overwogen.

Zowel in het preventieve als in het helende traject, kunnen fysieke oefeningen soelaas bieden. Tijdens deze training tracht de patiënt de druk op de onderste tussenwervelschijven te verlagen, zodat de uitstulping wordt teruggedrongen. Daarnaast leert de patiënt hoe hij zijn rug enkel in de sterkste stand kan belasten. Ook houdingscorrectie en houdingscorrigerende oefeningen hebben een sterke invloed op het herstel.

Wat kan ik zelf doen bij lage rugpijn?

Bewegen is doorgaans de beste remedie. Het versterkt de rugspieren, verhoogt geleidelijk de belastbaarheid van je rug en laat de rug opnieuw in conditie komen, zodat de klachten kunnen verdwijnen. Wees dus niet bang om te bewegen, want het is niet schadelijk. Je rugpijn zal er net sneller door genezen.

Eerste twaalf weken

Probeer je dagelijkse activiteiten en normale werk voort te zetten, zelfs al doet dit soms wat pijn. Met een positieve kijk en een optimistische houding en de wetenschap dat dit goed voor jou is, zit je al een heel eind op de goede weg.Uiteraard mag je niet overdrijven op het ogenblik dat jehevige rugpijn hebt:

  • vermijd zwaar huishoudelijk werk;

  • til geen zware voorwerpen;

  • sta of zit niet langdurig in dezelfde houding;

  • zit niet te lang in de auto;

  • neem geen houdingen aan die pijn veroorzaken.

Bedrust is niet nodig. Als liggen voor jou de minst pijnlijke houding is, kan je gedurende een korte tijd wat bedrust nemen. Kies hierbij wel een goede lighouding. En probeer zeker af en toe recht te komen. Langdurig liggen is zinloos en kan zelfs schadelijk zijn. Dit verzwakt immers de spieren en veroorzaakt stijfheid in de rug.Na enkele dagen kun je proberen de rug wat meer te belasten. Doe dit geleidelijk, zonder te forceren. Neem niet te veel hooi op je vork op dagen met weinig pijn, maar blijf ook bewegen op dagen dat je veel last hebt.Neem eventueel een pijnstiller indien bewegen te veel pijn doet. Zo wordt de ergste pijn onderdrukt en kan je toch wat bewegen. Geef de voorkeur aan paracetamol. Neem dit gedurende enkele dagen in, op vaste tijdstippen. Lees de bijsluiter en respecteer de maximale dosis van 4 x 1000 mg. Gebruik op eigen houtje geen andere geneesmiddelen.

Na twaalf weken

Als de rugpijn aanhoudt en dus chronisch wordt, is het belangrijk dat je met de klachten leert omgaan en de hinder aanvaardt.

Bij chronische lage rugpijn duiken geregeld emotionele problemen op zoals angst, gevoelens van onmacht en neerslachtigheid. Bovendien komen patiënten die van meet af aan elke vorm van beweging hebben gemeden soms terecht in een neerwaartse spiraal van angst, inactiviteit, lichamelijke beperkingen en pijn. In deze situaties kan de arts doorverwijzen naar een multidisciplinair team, dat onder meer psychologische ondersteuning zal geven.Indien je arbeidsongeschikt bent, is er de mogelijkheid om je werk geleidelijk te hernemen. Neem hiervoor eerst contact op met je adviserend arts van je ziekenfonds.

A.U.B Delen als u dit artikel leuk vond.

2 gedachten over “Hernia / Hoe Ga Je Er Mee Om

  • april 4, 2019 om 11:32 am
    Permalink

    Bedankt voor de tips. Mijn tante zal binnenkort ook geopereerd worden aan haar rug. Ik ga haar de tips doorsturen. Interessant om te lezen dat meer bedrust niet nodig is. Je zou denken dat dat de eerste weken goed zal zijn.

    Beantwoorden
    • april 4, 2019 om 7:13 pm
      Permalink

      Bedankt Voor de reactie. Fijn om te horen dat er mensen zijn die hier toch iets aan hebben. Dat doet me plezier.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code

Meer Goede Tips
Uw Huis Kraaknet Houden Op Een Natuurlijke En Gezonde Manier.…
Translate »